Geneeskrachtig kruidenbitter naar een geheim recept, waarin, rum uit Trinidad, kruiden en specerijen een rol spelen. Wordt wegens de zeer geconcentreerde, bittere smaak uitsluitend druppelsgewijs toegevoegd aan andere dranken om deze een speciaal aroma te geven.
Belangrijkste kenmerken:
- Gerespecteerd en erkend als de leider in aromatische bitters wereldwijd; geen bar of keuken is compleet zonder.
- Drinks International Annual Bar Report 2018 heeft Angostura® bitters respectievelijk de “Number 1 Selling Bitters” en de “Number 1 Trending Bitters” genoemd in de categorie bitters.
- Unieke smaakversterker (kruiden) voor de bereiding van alcoholische en niet-alcoholische dranken, evenals hartige of zoete gerechten.
- Natrium en glutenvrij.
- Geëxporteerd naar 165 landen wereldwijd.
- Kosher gecertificeerd.
- Verlaagt de zuurgraad van citrusingrediënten voor mensen die zuurgevoelig zijn en kalmeert de maag.
- In veel landen geclassificeerd als voedselingrediënt.
- Hoewel het product 44,7% alcohol bevat, bevat elk streepje een onbeduidende hoeveelheid alcohol en blijft daarom niet-alcoholisch.
- 100% veganistisch.
Het verhaal van ANGOSTURA® aromatische bitters is een reis door de tijd. Het begon in 1824, toen oprichter Dr. Johann Siegert voor het eerst aromatische bitters produceerde als medicinale tinctuur, ontworpen om maagaandoeningen te verlichten. In de jaren 1870 migreerden de drie zonen van Dr. Siegert naar Trinidad, waaronder Don Carlos Siegert, de pionier van het merk, en creëerde ANGOSTURA® aromatische bitters als een integraal ingrediënt in cocktails en in voedsel. De rest is, zoals ze zeggen, geschiedenis.
Geboren 1796, Johann Gottlieb Benjamin Siegert, (later Dr. Johann Siegert), zou een pionier worden in de bittere industrie. Dr. Siegert woonde met zijn gezin in de stad Angostura, Venezuela, en verhuisde daar in 1820 vanuit Duitsland om te dienen als de Surgeon General van de legers van Simón Bolívar. In 1824 perfectioneerde hij de formule voor “AMARGO AROMATICO” die in zijn medische praktijk werd gebruikt als medisch elixer voor de soldaten.
Dr. Siegert begon met het exporteren van ANGOSTURA® aromatische bitters naar Engeland, het Caribisch gebied en de Verenigde Staten. Een paar jaar eerder verscheen het eerste cocktailrecept, waarin werd opgeroepen tot het gebruik van bitters. De timing van Dr. Siegert was perfect. Zwevend aan de vooravond van de Gouden Eeuw van de Cocktail, stond het gebruik van ANGOSTURA® aromatische bitters als een belangrijk ingrediënt in cocktails op het punt de wereld stormenderhand te veroveren.
In 1875 verhuisde het familiebedrijf naar Trinidad en werd het geleid door Carlos, Alfredo en Luis Siegert, zonen van Dr. Siegert, onder de naam JGB Siegert & Hijos. De productie van bitters begon in Port of Spain, Trinidad. ANGOSTURA® aromatische bitters werden bekroond met de Medal of Excellence in Wenen, Oostenrijk in 1873, en een gouden medaille voor Product Excellence op de World Trade Fair in Philadelphia, VS in 1876. Het gebruik van bitters in cocktails bleef ook groeien, terwijl Manhattan werd gecreëerd in 1874.
Tegen 1900, midden in de Gouden Eeuw van de Cocktail, waren ANGOSTURA® aromatische bitters stevig verankerd in de cocktailculturen van de VS, het VK en Europa. Het fenomeen van “American Bars” zoals het iconische Savoy Hotel in het Verenigd Koninkrijk (1880) en het legendarische Ritz Hotel in Parijs, Frankrijk (1898) brachten klassieke cocktails, en zijn populariteit onder de “glitterati” van die tijd, in een permanent onderdeel van de wereldwijde geschiedenis. Cocktails zoals de Old Fashioned en de Manhattan namen in populariteit toe.
Het aannemen van de Pure Food & Drug Act in de VS (1906) had een enorme impact op de bittere industrie. Bitters werden niet langer verkocht als niet-gereglementeerde patentgeneesmiddelen. De ingrediëntenetiketten moesten duidelijk zijn, woorden als “genezen” werden van de etiketten verwijderd, er werden lagere alcohollimieten ingevoerd en de bittere handel kreeg een klap waar hij nooit volledig van herstelde. ANGOSTURA® aromatische bitters bleven echter sterk, omdat het gebruik al was veranderd om aan de behoeften van die tijd te voldoen.
De eerste opgenomen “Cocktail Party” werd gehouden in 1917. Mevrouw Julius S. Walsh Jr. uit St. Louis, Missouri, zou naar verluidt 50 vrienden hebben uitgenodigd in haar landhuis voor een feest van drinken en vrolijkheid van 1 uur dat ze noemde als ‘een cocktailparty’. Er werd een verscheidenheid aan drankjes geserveerd, waaronder enkele ANGOSTURA® aromatische bittere pijlers, zoals martini’s en manhattans. Dit idee werd gezien als een “innovatie” en mevrouw Walsh kreeg zelfs publieke lof voor het idee in de kranten.
ANGOSTURA® oranje bitters werden wereldwijd gelanceerd als de eerste innovatie van het bedrijf in bijna 200 jaar. Tegenwoordig wordt het beschouwd als een van de beste sinaasappelbitters op de markt. ANGOSTURA® oranje bitters is de ziel van een uitzonderlijke droge martini. Het is een veelzijdige bitter die ongelooflijk goed samengaat met wodka, gin en whisky en een echte smaakdiepte toevoegt aan rumcocktails. De complexiteit en smaaklagen maken het ook tot een culinair must-have ingrediënt.