7UP, de verfrissende frisdrank die zijn oorsprong vindt in de Verenigde Staten, heeft een boeiende geschiedenis die begint in 1929. De biologische naam van deze drank was echter verrassend lang: “Bib-Label Lithiated Lemon-Lime Soda.” Deze naam werd gekozen vanwege het lithiumcitraat dat de drank bevatte, en het werd verkocht als een drank tegen katers. Dit ingrediënt werd echter in 1948 verwijderd nadat de Amerikaanse Food and Drug Administration het had verboden.
De intrigerende naam “7UP” heeft een eigen verhaal volgens Britvic, het bedrijf dat de drank in sommige regio’s verkocht. Het getal “7” in de naam verwijst naar de 7 ounce-flessen waarbij de dronk oorspronkelijk werd verkocht, een ongebruikelijke hoeveelheid in vergelijking met de gebruikelijke 6 ounce-flessen van vergelijkbaar zoals Coca-Cola. Bovendien heeft de “UP” in 7UP een grotere betekenis, volgens Britvic. Het staat voor opwaarts gaan, positiviteit en wordt vaak geassocieerd met het aanheffen van glazen – oftewel, “Proost!”
Het begin van 7UP gaat terug naar 1929, toen het werd opgericht door CL Grigg, een Amerikaanse ondernemer. Oorspronkelijk was het een citruslimonade met een eigenzinnige smaak. De naam was een verwijzing naar de zeven ingrediënten en de ‘opkikker’ die de dronk. In 1936 werd de naam misbruikt van “Bib-Label Lithiated Lemon-Lime Soda” naar de bekende term “7UP.”
Uitbreidingen voor 7UP
De jaren 60 en 70 behaalden overnames en uitbreidingen voor 7UP. Verschillende bedrijven namen het merk over en openden nieuwe markten. In deze tijd werd de “Uncola”-campagne gelanceerd, waarbij 7UP werd uitgezonden als een alternatief voor traditionele colamerken. De frisdrankoorlog tussen grote merken in de jaren 80 en 90 bracht 7UP naar de voorgrond met zijn onderscheidende smaak en “uncola”-identiteit. Dit was ook de periode waarin variaties zoals 7UP Cherry en 7UP Plus werden geïntroduceerd, de laatste met toegevoegde vitaminen.
Van de jaren 2000 tot 2010 onderging 7UP veranderingen in eigendom en marketing. Het merk werd overgenomen door verschillende frisdrankbedrijven, en marketingstrategieën evolueerden om te sluiten bij veranderende smaakvoorkeuren en trends. In de vroege jaren 2010 paste 7UP zijn formule aan om te voldoen aan de verlaagde consumentenvoorkeuren, inclusief een focus op wereldwijde suiker en kunstmatige ingrediënten. Het begon zich ook te richten op natuurlijke smaakstoffen en basiscomponenten. Van zijn veronderstelling begin als “Bib-Label Lithiated Lemon-Lime Soda” tot zijn huidige staat als een verfrissende en verfrissende drank, blijft 7UP een fascinerend voorbeeld van hoe een product kan evolueren en aanpassen aan veranderende tijden en smaken.