‘Zeg, jij schrijft toch persberichten? Ik heb er een gemaakt. Zou je die even kunnen nalezen? Je hebt vast wel wat schrijftips’. Dit soort vragen en verzoeken krijg ik regelmatig. Daarom deel ik bij deze mijn ‘recept’ voor –zoals ik het zelf graag noem- een panklaar persbericht.
Als horecajournalist en tekstschrijver weet ik dat het mes aan twee kanten snijdt. Als je op een redactie werkt en je krijgt een persbericht dat de juiste journalistieke ingrediënten bevat, ben je eerder geneigd om dat op te pakken.
Als schrijver van een persbericht voor mijn klanten, speel ik daar op in. Ik bied de informatie aan als een soort basistekst, in hapklare brokken. Ze hoeven er alleen nog een eigen ‘sausje’ over te gieten en: ‘Voilà’ (zoals wijlen chef-kok Cas Spijkers het zou zeggen).
Serveer op een presenteerblaadje
De allereerste en belangrijkste vereiste is, dat een persbericht nieuwswaarde heeft. Dat is immers de reden dat jij de redactie benadert: je hebt iets interessants te melden over je bedrijf of product. Dat kan van alles zijn: een prijs, een verbouwing, een nieuwe drankenlijn of een nieuwe chef. Hoe serveer je dat nieuws op een presenteerblaadje aan de journalist?
Beantwoord de w-vragen
Om een pakkende intro te schrijven moet deze de journalistieke feiten bevatten. Daarom stel je de volgende vragen en beantwoord je deze. Wie (de organisatie, het bedrijf) , wat (evenement, gebeurtenis) , waar (plaats) , wanneer (datum en tijd) , waarom en hoe.
Zet het nieuws bovenaan
Bedenk van te voren goed wat jouw boodschap is. Zet dat nieuws bovenaan in de tekst. Dus laat het in de kop en de eerste alinea’s terugkomen. Organiseer je bijvoorbeeld een huiswijnverkiezing op het jaarlijkse wijnfeest in je horecabedrijf, zet de informatie daarover niet onderaan het persbericht. De journalistieke stelregel is: nieuws moet vooraan staan. Houd daar rekening mee!